Connect with us

Ενδιαφέροντα

Οι Πρασινοδάχτυλοι στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν ολοκληρωμένη γνώση των αναγκών διαχείρισης των φυτών τους, κάνοντας ένα ακόμη βήμα πιο κοντά στη φύση.

Θεματικές ενότητες: συλλογή πολλαπλασιαστικού υλικού, τεχνικές εμβολιασμού, μέθοδοι πολλαπλασιασμού, ανάπτυξη σπορόφυτων, μεταφύτευση, σκληραγώγηση φυτών

Σχεδιασμός-Υλοποίηση: Σταμάτης Καβασίλης, Γεωπόνος – Εδαφολόγος

Τρίτη 07, 21, 28/08 | 19:00-20:30
Έως 25 συμμετοχές

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Featured

Μαριχουάνα Stop!

Γιάννη Δαλιανίδη – Μίμη Πλέσσα
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
«ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ STOP
Σε θεατρική απόδοση  και σκηνοθεσία ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΛΑΡΗ

Με τον ΤΟΛΗ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟ να ερμηνέυει ζωντανά τα τραγούδια της παράστασης

Λίγα λόγια για το έργο ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑΚΗ – Για 20 ΜΟΝΟ παραστάσεις!

«Μαριχουάνα STOP!», 1971 στο θέατρο «Μπουρνέλη» σε κείμενο-σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη, μουσική Μίμη Πλέσσα και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου.  Μετά την τεράστια επιτυχία που γνωρίζει  το θεατρικό  μιούζικαλ, όπου η Ζωή Λάσκαρη κάνει το ντεμπούτο της στην σκηνή, το «Μαριχουάνα STOP» διασκευάζεται σε κινηματογραφικό μιούζικαλ από την Φίνος Φιλμ και γνωρίζει αντάξια επιτυχία.

Σαράντα επτά χρόνια μετά, ο Γιώργος Βάλαρης διασκευάζει, σκηνοθετεί και αναβιώνει την πολυσυζητημένη και αγαπημένη ταινία στην σκηνή του GAZI THEATRE, σε μια λαμπερή υπερπαραγωγή σηματοδοτώντας έτσι όχι μόνο την επιστροφή του ΤΟΛΗ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΥ σε θεατρική σκηνή , αλλά συνάμα και στο μιούζικαλ που σφράγισε με την ερμηνεία του στα αξεπέραστα τραγούδια, «Γλυκά πονούσε το μαχαίρι», «Το φεγγάρι πάνω Θεέ μου», «Δεν με νοιάζει» κ. α.

Υπόθεση:
Στην Αθήνα του 1971, ζει ο Ιπποκράτης (Θανάσης Βισκαδουράκης) που μαζί με τα ξαδέλφια του Άλλεν (Ευθύμης Ζησάκης) και Καίτη (Ντορέττα Παπαδημητρίου) έχουν κληρονομήσει ένα παλιό αρχοντικό της Πλάκα. Το υπόγειο του σπιτιού νοικιάζει η φτωχή μοδίστρα Δέσποινα (Μαρία Ανδρούτσου) που τυγχάνει να είναι και ερωτευμένη μαζί του. Ο Άλλεν και η θεία του η Πολίν (Μαρία Ιωαννίδου), συνηθίζουν να κάνουν τα χίπικα πάρτι τους στην αποθήκη που τους νοικιάζει ο θετός πατέρας του Άλεν Σπύρος (Πέτρος Ξεκούκης), έχοντας όμως βλέψεις να μετατρέψουν το αρχοντικό σε club, αντίθετα στη βούληση του Ιπποκράτη που θέλει να το πουλήσουν με την σύμφωνη γνώμη και της Καίτης που ζει στο Λονδίνο. Η Καίτη αιφνίδια αποφασίζει να επιστρέψει στην Αθήνα συνταξιδεύοντας στο αεροπλάνο με τον γοητευτικό και μπονβιβέρ μεσίτη Γιώργο (Γιώργος Βάλαρης) ο οποίος μαγεύεται από την ομορφιά και το δυναμισμό της. Παράλληλα, η πλούσια και εντυπωσιακή Μελίτα Καμπύση (Βίκυ Κουλιανού) ενδιαφέρεται να αγοράσει το σπίτι στην Πλάκα για να στεγάσει τον ερωτά της με το μεγαλύτερο αστέρι της εποχής, τον Τόλη Βοσκόπουλο. Όταν η Καίτη πηγαίνει στο γραφείο του Γιώργου για να μάθει την αξία του ακινήτου στην Πλάκα, ανακαλύπτει το δεσμό του με την Ζωρζέτ (Μαριέλλα Σαββίδου), μια ζουμερή εκρηκτική και ζηλοφθονούσα  Γαλλιδούλα. Η Καίτη αδιαφορεί, μα ο Γιώργος την κυνηγάει και αποφασίζει να την κάνει να ζηλέψει για να τραβήξει την προσοχή της. Έτσι συνεννοείται με την Μελίτα Καμπύση και βάζουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους στο κοσμικό κέντρο που τραγουδάει ο Τόλης. Η βραδιά είναι γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές αλλά κυρίως με άφθονο τραγούδι από τον άρχοντα Τόλη Βοσκόπουλο. Η επόμενη μέρα επιφυλάσσει πολλές εκπλήξεις κωμικές αλλά και δραματικές για την Καίτη και τον Ιπποκράτη ειδικά μετά την απόπειρα αυτοκτονίας που σκαρφίζεται η Δέσποινα για να τον οδηγήσει σε πρόταση γάμου…

Τέλος, όλα ανατρέπονται και οδηγούνται σε ένα μεγάλο φινάλε με γάμους και γλέντι μέχρι το πρωί!

Πρωταγωνιστούν: Ντορέττα Παπαδημητρίου, Γιώργος Βάλαρης, Θανάσης Βισκαδουράκης, Μαρία Ανδρούτσου, Ευθύμης Ζησάκης,  Βίκυ Κουλιανού,  Μαριέλλα Σαββίδου,  Βαλέρια Κουρούπη
Συμμετέχουν: Φωτεινή Ντεμίρη, Πέτρος Ξεκούκης
Στο ρόλο της Πολίν η  Μαρία  Ιωαννίδου

Διάρκεια: 2.30 με διάλειμμα

Ημέρες και ώρες Παραστάσεων:
ΣΑΒΒΑΤΟ: 20.30
ΚΥΡΙΑΚΗ:  19.00

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ από 10 ευρώ:
VIP: €70
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΗ: €50
Α’ ΖΩΝΗ: €30
Β’ ΖΩΝΗ: €20
Γ’ ΖΩΝΗ: €15
Δ ΖΩΝΗ: €10

Επιπλέον στο ταμείο του θεάτρου διατίθενται:
Ειδικές τιμές για ΑΜΕΑ, Άνω των 65, Φοιτητές και Ανέργους
Ειδικές τιμές για παιδιά ηλικίας κάτω των 12 ετών
Ειδικές τιμές για γκρούπ

Για τις παραστάσεις του Νοεμβρίου διατίθεται περιορισμένος αριθμός early bird εισιτηρίων με έκπτωση 30%.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

PAW PATROL Live για τους μικρούς μας φίλους!

«Αγώνας Διάσωσης»
Η αυθεντική παράσταση για πρώτη φορά στην Ελλάδα. 

Οι διάλογοι και τα τραγούδια θα είναι στα Ελληνικά !

ΤΑΕ ΚΒΟ ΝΤΟ, Κλειστό Παλαιού Φαλήρου
26, 27, 28 Οκτωβρίου

Συναντήστε τα αγαπημένα σας κουτάβια σε μια ηρωική μουσική περιπέτεια!!!
Βασισμένο στην επιτυχημένη σειρά κινουμένων σχεδίων της Nickelodeon το PAW Patrol Live! “Αγώνας Διάσωσης» έρχεται στην Αθήνα στα πλαίσια της παγκόσμιας περιοδείας του, ανεβάζοντας στη σκηνή τα αγαπημένα μας κουτάβια για μια μουσική περιπέτεια γεμάτη δράση και ενέργεια!

Όταν η Δήμαρχος Γκούντγουεϊ εξαφανίζεται την ημέρα του Μεγάλου Αγώνα τα κουτάβια σπεύδουν να τη σώσουν. Συναντήστε τον Ράιντερ, τον Τσέις, τον Μάρσαλ, τον Ρόκυ, τον Ράμπλ, τη Ζούμα, τη Σκάι και την Έβερεστ για πρώτη φορά από κοντά στο κλειστό γήπεδο ΤΑΕ ΚΒΟ ΝΤΟ του Παλαιού Φαλήρου!

Οι χαρακτήρες του PAW Patrol Live! φθάνουν με την παράσταση «Αγώνας Διάσωσης», και αποδεικνύουν ότι «δουλειά δύσκολη, ομάδα σύσσωμη»! Τα αγαπημένα μας κουτάβια παραδίδουν μαθήματα ενσυναίσθησης, καλής συμπεριφοράς, αγωγής του πολίτη και κοινωνικών δεξιοτήτων. Τα σκυλάκια μπορούν και επιλύουν κάθε πρόβλημα που προκύπτει καθώς κάθε χαρακτήρας χρησιμοποιεί τις μοναδικές του δεξιότητες και το ομαδικό πνεύμα που τον διακρίνει.

Η παράσταση αποτελείται από δύο μέρη με διάλειμμα, και εξοικειώνει το κοινό με το παραδοσιακό Γιαπωνέζικο κουκλοθέατρο Bunraku, μέσω μιας καινοτόμου ενδυματολογικής προσέγγισης που ζωντανεύει τους χαρακτήρες στη σκηνή με τα οχήματα και τα σακίδιά τους. Με τη χρήση του Bunraku, οι ηθοποιοί ενδύονται τις κούκλες και παράλληλα τις χειρίζονται επιδέξια, δημιουργώντας την απόλυτη ψευδαίσθηση ρεαλισμού, κάνοντας τα κουτάβια να μοιάζουν αληθινά! Το καστ των PAW Patrol τραγουδάει και χορεύει, πράγμα που δημιουργεί ευχάριστες και ρεαλιστικές ομοιότητες μεταξύ της παράστασης και της τηλεοπτικής σειράς. Η υπέροχη μουσική, το ολοκαίνουργιο, έξυπνο σενάριο και οι ταλαντούχοι ηθοποιοί εισάγουν τα μικρά παιδιά στο παιδικό θέατρο και στο ζωντανό θέαμα. Το παραδοσιακό σκηνικό σε συνδυασμό με ένα υψηλής τεχνολογίας video wall, μεταφέρει τους θεατές σε ένα αυθεντικό PAW PATROL περιβάλλον, που περιλαμβάνει τοποθεσίες από την τηλεοπτική σειρά, όπως την Ακτή της Ελπίδας, τον Πύργο Ελέγχου, το Νησί της Φώκιας, το αγρόκτημα της Γιούμι και το Βουνό του Τζέικ. Ειδικά διαδραστικά βίντεο δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να συμμετάσχουν στην παράσταση, να βρουν στοιχεία μαζί με τα Κουτάβια, να ακολουθήσουν τη Δήμαρχο Γκούντγουεϊ και πολλά άλλα.

Η παράσταση πραγματοποιείται με τη σύμπραξη των VStar Entertainment Group, Nickelodeon and TEG Life Like Touring.

Συναντήστε λοιπόν, τα αγαπημένα σας κουτάβια σε μια ηρωική μουσική ανεπανάληπτη περιπέτεια!!! Η αυθεντική παράσταση των PAW Patrol της παγκόσμιας περιοδείας έρχεται τον Οκτώβριο στην Αθήνα!

***Οι κάτοχοι των εισιτηρίων VIP έχουν την ευκαιρία μετά την παράσταση να ζήσουν μία μοναδική εμπειρία Meet and Greet! Θα συναντήσουν στο παρασκήνιο τους αγαπημένους τους ήρωες, θα φωτογραφηθούν μαζί τους και θα λάβουν υπέροχα δώρα έκπληξη!!!*

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

«Γιούγκερμαν» στο Θέατρο Πορεία

Διασκευή: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

«Δεν υπάρχει παρά μόνο ένα κορίτσι σε ολόκληρο τον κόσμο.»

Ο κεντρικός ήρωας, ο Φιλανδός Βασίλης Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, γόνος πλούσιας οικογένειας, Ίλαρχος της Λευκής Φρουράς του τσάρου, ένας τυχοδιώκτης που παλεύει με τα φαντάσματά του, οδηγείται μετά τη ρωσική επανάσταση στην Ελλάδα. Το παρελθόν του βαραίνει ένας φόνος, μια γυναίκα που μοιραζόταν μ’ έναν Ανθυπολοχαγό, εμπορία ναρκωτικών, κραιπάλες κάθε είδους, το ποτό, η χαρτοπαιξία, οι εκβιασμοί, οι απάτες… Δαιμόνιος και αδίστακτος, στη νέα του πατρίδα ανέρχεται κοινωνικά αποκτώντας μία σημαντική θέση στην τράπεζα, πλούτο και γόητρο, ένας «αλήτης αριστοκράτης» που κάτω απ’ τον αδυσώπητο ελληνικό ήλιο θα έρθει αντιμέτωπος με τον εαυτό του, με τον αληθινό έρωτα και με το τραγικό στοιχείο.

Το μυθιστόρημα, το τρίτο του συγγραφέα, γράφτηκε το 1938, δύο χρόνια μετά τη Χίμαιρα και πέντε χρόνια μετά τον Συνταγματάρχη Λιάπκιν, μαζί με τα οποία σχηματίζει την τριλογία με τίτλο Εγκλιματισμός κάτω από το Φοίβο. Πλάι στο ενδελεχές ψυχογράφημα του ήρωα, ο «παραμυθάς από ράτσα» Καραγάτσης στο μυθιστόρημά του αυτό απεικονίζει με γλαφυρότητα την κοινωνική και πολιτική κατάσταση της μεσοπολεμικής Ελλάδας και καταθέτει την οπτική του γύρω από τη μπολσεβίκικη επανάσταση, τον κομμουνισμό, το τσαρικό καθεστώς.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, σημειώνει: «Ο Γιούγκερμαν, αυτός ο θεόθεν αριστοκράτης και αλήτης, θα κυνηγήσει με αυτοκαταστροφική μανία τον πλούτο, τη δόξα, την εξουσία, τις γυναίκες, θα τα κατακτήσει όλα, για να συνειδητοποιήσει μέσω του συγγραφέα Καραμάνου, πως για τον καθένα μας μονάχα ένα κορίτσι υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτή η σοφή μετατόπιση θα σημάνει και το αναπόφευκτο μας τέλος, όπως λέει και ο Καραμάνος: «Η μοίρα των ανθρώπων είναι ο θάνατος.» Το βασικό, το πρωταρχικό τραύμα, ανελέητο, όσο και βασανιστικό, μας στέλνει όλους στην αγκαλιά της μητέρας μας, που μας περιμένει πανέμορφη, παγωμένη κι ακίνητη, για να αναπαυθούμε για πάντα κοντά της.»

Ο διασκευαστής του μυθιστορήματος, Στρατής Πασχάλης, αναφέρει σε σχέση με το έργο του: «Στον «Γιούγκερμαν» η διασκευή ανασυνθέτει τα βιογραφικά γεγονότα του μυθιστορήματος σ’ ένα σκηνικό ονειρόδραμα που συνδυάζει το ρεαλιστικό και το παράδοξο, το ποιητικό και το γκροτέσκο. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Την ιδέα για κάτι τέτοιο μου την έδωσε το τελευταίο μέρος του μυθιστορήματος, «Τα στερνά του Γιούγκερμαν», ένα παραλήρημα εικόνων, γεγονότων και προσώπων όπου η φαντασία δρα ελεύθερα και υπονομεύει την πραγματικότητα. Όλο το έργο είναι ένα τεράστιο φλας μπακ που καταλήγει στην αποκάλυψη ενός γεγονότος από το παρελθόν, το οποίο σε όλη τη διάρκεια της παράστασης λειτουργεί συνεχώς, κάτω και γύρω από τα λόγια των βασικών ηρώων, χωρίς να φανερώνεται απόλυτα στον θεατή… Τάμερφορς, Πειραιάς, Αθήνα, Μυτιλήνη, Ακράτα, Θεσσαλονίκη, Κεντρική Ευρώπη, Γκρενόμπλ… Κοσμοπολιτισμός και ρίζες, μέσα σ’ έναν ξέφρενο μα και ηδονικό εφιάλτη γεμάτο πάθη, μοναξιά, σκληρότητα, μα και βαθιά ανθρωπιά.»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Διασκευή: Στρατής Πασχάλης

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Μουσική: Κατερίνα Πολέμη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Χορογραφία – Επιμέλεια κίνησης: Κορίνα Κόκκαλη

Σχεδιασμός make-up: Εύη Ζαφειροπούλου

Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος

Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα,  Θωμαΐς Γκερλεγκτσή

Φωτογραφίες-trailer: Βάσια Αναγνωστοπούλου

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

Γιούγκερμαν: Γιάννης Στάνκογλου

Μιχάλης Καραμάνος / Σύλβεστρος: Χρήστος Μαλάκης

Ντάινα / Λίλη: Ζέτα Μακρυπούλια

Βούλα: Θάλεια Σταματέλου

Γιώργος Μάζης / Αστυφύλακας: Γιάννης Καπελέρης

Κλεό / Μάγκας 2: Πολύδωρος Βογιατζής

Σκλαβογιάννης / Διευθυντής Τραπέζης / Διοικητής / Ντε Κρεσύ: Δημήτρης Πετρόπουλος

Θωμάς Παπαδέλης / Σύμβουλος οικονομικών / Κάρλ: Γιάννης Νταλιάνης

Αλκμήνη / Σάσα: Δανάη Σαριδάκη

Ασπασία / μητέρα Καραμάνου: Καίτη Μανωλιδάκη

Λιάπκιν / Μόγιας / Πρίγκηψ Αρκάνωφ: Δημήτρης Μπίτος

Γερο-Στρατής / Υπηρέτης: Νίκος Καλαμό

Νίτσα / γυναίκα που τραγουδά / Αντιόπη: Λήδα Μανιατάκου

Μάγκας 1 / Παύλος / Νεαρός: Αλκιβιάδης Μαγγόνας

Κοσμική καλλονή / Πόρνη 2 / Συνοδός Γιώργου: Μπίλιω Μαρνέλη

Τσιγγάνα / Πόρνη 1 / Συνοδός Κλεό / Ελίζ: Κορίνα Κόκκαλη

Νάσος / Υπάλληλος / Τραπεζικός: Ανδρέας Νάτσιος

Ζωντανά παίζει μουσική η Λένα Χατζηγρηγορίου

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Βραδινή Ξενάγηση στο Κέντρο Επισκεπτών Θησείου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

Το Κέντρο Επισκεπτών Θησείου βρίσκεται στον ιστορικό χώρο του ΕΑΑ στο Θησείο στην κορυφή του λόφου Νυμφών, απέναντι από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης. Στεγάζεται στο κτίριο Σίνα το οποίο θεμελιώθηκε το 1842 ύστερα από δωρεά του Γεώργιου Σίνα, επιχειρηματία και γενικού πρόξενου της Ελλάδας στη Βιέννη, και βασίστηκε σε σχέδια του Δανού αρχιτέκτονα Τheophil Hansen.

Σκοπός του Κέντρου είναι η καθημερινή ενημέρωση του κοινού σε θέματα Αστρονομίας καθώς και της σχεδόν δύο αιώνων επιστημονικής και πολιτιστικής ιστορίας του ΕΑΑ, η οποία είναι συνυφασμένη με καθοριστικές στιγμές στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διπλανό λόφο της Πνύκας ο Μέτωνας πραγματοποίησε τις πρώτες αστρονομικές παρατηρήσεις στην αρχαία Αθήνα με το Ηλιοτρόπιό του.

Οι ξεναγήσεις ξεκινούν από τις 21:00 έως τις 22:30 και κάθε μισή ώρα.

Το πρόγραμμα για το κοινό είναι κατάλληλο για ηλικίες άνω των 5 ετών.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Οι δίκες που άλλαξαν την ιστορία του κόσμου!

Δίκες που άλλαξαν την ιστορία του κόσμου. Δικαστικές διαμάχες που καθόρισαν τις εξελίξεις σε ολόκληρες κοινωνίες.

Η Δίκη του Άιχμαν

Ο Adolf Eichmann συνελήφθη το 1960 στην Αργεντινή. Ήταν πρώην αξιωματικός των SS και ένας εκ των πρωτεργατών του Τρίτου Ράιχ.

Έναν χρόνο αργότερα θα ξεκινούσε η πολύκροτη δίκη του σε δικαστήριο του Ισραήλ για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας.  Παρά τις προσπάθειες των δικηγόρων του να πείσει ότι ήταν ένας απλός κρίκος στη ναζιστική μηχανή, το πολιτικό δικαστήριο αποφάσισε να κρεμαστεί για τη συμμετοχή του στη γενοκτονία.

Οι Δίκες της Νυρεμβέργης

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι Σύμμαχοι έστησαν στην πόλη της Νυρεμβέργης το διεθνές στρατιωτικό δικαστήριο για τους πρωτεργάτες του αιματοκυλίσματος της Ευρώπης. Μεταξύ αυτών που καταδικάστηκαν και θανατώθηκαν ήταν και ο Hermann Goering, το Νο 2 στην ιεραρχία των Ναζί, μετά και την αυτοκτονία των Χίτλερ και Γκέμπελς.

Η σημαντικότερη συνεισφορά των δικών της Νυρεμβέργης είναι ότι αποτέλεσαν δεδικασμένο στο Δίκαιο και μπορούσαν πλέον και μεμονωμένα άτομα, όπως τα κράτη, να βρεθούν ένοχοι για εγκλήματα πολέμου.

Η Υπόθεση Ντρέιφους

Το 1894, ο Alfred Dreyfus, αξιωματικός του γαλλικού στρατού, κατηγορήθηκε ψευδώς ότι πουλούσε στρατιωτικά μυστικά στους Γερμανούς.

Ο εβραϊκής καταγωγής Ντρέιφους βρέθηκε με συνοπτικές διαδικασίες ένοχος για προδοσία και καταδικάστηκε σε ισόβια.

Παρέμεινε μάλιστα φυλακισμένος στην εξορία για χρόνια, παρά τις αποδείξεις για ενοχή άλλου προσώπου στην υπόθεση της διαρροής των στρατιωτικών απορρήτων.

Το 1899 η Υπόθεση Ντρέιφους θα ξανανοίξει, με το δικαστήριο ωστόσο να εμμένει και πάλι στην ενοχή του αξιωματικού. Και έπρεπε να παρέμβει ο ίδιος ο πρόεδρος της Γαλλίας, απονέμοντας χάρη στον Ντρέιφους, για να τελειώσει η ταλαιπωρία του, πριν το Εφετείο της χώρας να τον ανακηρύξει και επισήμως αθώο το 1906.

Ήταν ωστόσο το 1995, περισσότερο από 100 χρόνια από την πρώτη καταδίκη του, που αποκαταστάθηκε πλήρως το όνομά του, με τον γαλλικό στρατό να δηλώνει επισήμως ότι ο Ντρέιφους ήταν πράγματι αθώος.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

H ιστορία της λέξης «ζεϊμπέκικο»

Το ζεϊμπέκικο (ή ζεϊμπέκικος) είναι ελληνικός λαϊκός χορός. Το όνομά του οφείλεται στον εξισλαμισμένο ελληνικό πληθυσμό των Ζεϊμπέκων. Αναφέρεται ότι διαδόθηκε στα ελλαδικά αστικά κέντρα στα τέλη του 19ου αιώνα. Ωστόσο, η εμφάνισή του ανάγεται στα τέλη του 17ου αιώνα σε αστικά κέντρα όπως η Κωνσταντινούπολη και η Σμύρνη. Ο Εβλιγιά Τσελεμπή αναφέρει ότι χορευόταν στη Μαγνησία και το Αϊδίνιο σε τοπικές γιορτές. Όντας αρχικά αντικριστός χορός δύο ατόμων που έφεραν οπλισμό, εξελίχθηκε σε «μονήρη αυτοσχεδιαστικό ανδρικό χορό»

Ο χορός αντλεί την καταγωγή του από εξισλαμισμένους Ζεϊμπέκους. Οι Ζεϊμπέκοι ως ιδιαίτερη μειονότητα του πληθυσμού της Προύσας, του Αϊδινίου και της Ερυθραίας της Μικράς Ασίας, επονομαζόμενοι και «ιππότες των όρεων», ήσαν υπό διωγμό εξαιτίας της παραβατικής συμπεριφοράς τους.

Κατά τον Ηρόδοτο, η λέξη Ζεμπέκος παράγεται από την αρχαία Θρακική λέξη μπούκο που προερχόμενη από την φρυγική λέξη βέκος σημαίνει βούκα=μπουκιά η οποία με πρώτο συνθετικό την κλητική του Ζεύς, Ζευ, παράγει τη λέξη Ζεϊμπέκηδες, επίσης θεωρεί ότι συμβολίζει κατά κάποιο τρόπο μια αναζήτηση για την ένωση του πνεύματος με το σώμα, του θεού με τον άνθρωπο και χορευόταν στην απώτερη αρχαιότητα προς τιμήν της Κυβέλης της μητέρας θεάς. Κατά τον λαογράφο και συγγραφέα Θάνο Βελλούδιο η λέξη Ζεϊμπέκικος προέρχεται κατά το πρώτο συνθετικό από την φριγική λέξη Ζεϋ εκ του Ζευς που συμβολίζει το πνεύμα και κατά το δεύτερο από τη λέξη μπέκος ή βέκος που σημαίνει άρτος και συμβολίζει το σώμα.

Ο ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης σε μια συνομιλία του με τον ρεμπέτη Τάκη Μπίνη έχει υποστηρίξει ότι «οι Ζεϊμπέκηδες ήταν Έλληνες κυρίως από την Μακεδονία και αλλού και Θρακιώτες, που ακολούθησαν τον Μέγα Αλέξανδρο στην εκστρατεία του στα βάθη της Ασίας. Τους ονόμαζαν Ζεϊμπέκια δηλαδή ζωέμπορους και Μακελάρηδες γιατί έσφαζαν ζώα και τα πουλούσαν. Στο πέρασμα των χρόνων θέλησαν να απαθανατίσουν τον ηρωισμό τους και να διατηρήσουν τις παραδόσεις τους και έτσι δημιούργησαν αυτόν το χορό, το ζεϊμπέκικο, που τον χόρευαν ένας ένας με σπαθιά στα χέρια και πότε πότε και στο στόμα: βγάζοντας μουγκρητά ή αλαλαγμούς, σαν τα σημερινά όπα, άλα, γιάλα και διάφορα άλλα.

Σύμφωνα με άλλες θεωρίες ο χορός πρόκειται για κατεξοχήν αρχαίο ελληνικό – θρακικό που τον μετέφεραν και τον διέδωσαν στην Ασία οι αρχαίοι Αργείοι-Θράκες, όταν ίδρυσαν αποικία στις Τράλλεις (σημερινό Αϊδίνιο) της Μικράς Ασίας.[12] Ο Σίμων Καράς υποστήριζε πως ο χορός είχε κληρονομιά αρχαιοελληνική (ρυθμική – χορευτική) αφού το ρυθμικό τους σχήμα των 9 χρόνων διαφαίνεται στις ωδές της Λεσβίας Σαπφούς.

Κατά τον Θ. Μουρράη-Βελλούδιο, η προέλευση του χορού ανάγεται στον αρχαίο χορό «Αρτο-ζήν». Η λέξη «Ζεϋ» (από το Ζευς) συμβολίζει κατ’ αυτόν το πνεύμα, ενώ το «μπέκος», το ψωμί δηλαδή, το σώμα. Έτσι, με το ζεϊμπέκικο κερδίζει ο άνδρας «την απαλλαγή του από κάθε καταθλιπτικό σύμπλεγμα που μπορεί να τον καταπιέζει» κι αποκτά την σύνθεση της δωρικής και της φρυγικής αρμονίας, μέσα από την κατανυκτική ορχηστική περισυλλογή του στον χώρο που εντοπίζεται μεταξύ του χρόνου και του διαστήματος (και μακριά απ’ το Καλό και το Κακό), δηλαδή στο «χάος – φάος»

Ο ζεϊμπέκικος ως παλιός χορός είναι αυστηρά ανδρικός γι’ αυτό και ορισμένες φορές αποκαλείται, εξαιτίας των χορευτικών του κινήσεων από άνδρες, ως «χορός του αετού». Είναι χορός που δεν έχει βήματα αλλά μόνο φιγούρες και μία συγκεκριμένη κυκλική κίνηση.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

TRENDING