Connect with us

Ενδιαφέροντα

“Γιούγκερμαν” στο Θέατρο Πορεία

Διασκευή: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

«Δεν υπάρχει παρά μόνο ένα κορίτσι σε ολόκληρο τον κόσμο.»

Ο κεντρικός ήρωας, ο Φιλανδός Βασίλης Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, γόνος πλούσιας οικογένειας, Ίλαρχος της Λευκής Φρουράς του τσάρου, ένας τυχοδιώκτης που παλεύει με τα φαντάσματά του, οδηγείται μετά τη ρωσική επανάσταση στην Ελλάδα. Το παρελθόν του βαραίνει ένας φόνος, μια γυναίκα που μοιραζόταν μ’ έναν Ανθυπολοχαγό, εμπορία ναρκωτικών, κραιπάλες κάθε είδους, το ποτό, η χαρτοπαιξία, οι εκβιασμοί, οι απάτες… Δαιμόνιος και αδίστακτος, στη νέα του πατρίδα ανέρχεται κοινωνικά αποκτώντας μία σημαντική θέση στην τράπεζα, πλούτο και γόητρο, ένας «αλήτης αριστοκράτης» που κάτω απ’ τον αδυσώπητο ελληνικό ήλιο θα έρθει αντιμέτωπος με τον εαυτό του, με τον αληθινό έρωτα και με το τραγικό στοιχείο.

Το μυθιστόρημα, το τρίτο του συγγραφέα, γράφτηκε το 1938, δύο χρόνια μετά τη Χίμαιρα και πέντε χρόνια μετά τον Συνταγματάρχη Λιάπκιν, μαζί με τα οποία σχηματίζει την τριλογία με τίτλο Εγκλιματισμός κάτω από το Φοίβο. Πλάι στο ενδελεχές ψυχογράφημα του ήρωα, ο «παραμυθάς από ράτσα» Καραγάτσης στο μυθιστόρημά του αυτό απεικονίζει με γλαφυρότητα την κοινωνική και πολιτική κατάσταση της μεσοπολεμικής Ελλάδας και καταθέτει την οπτική του γύρω από τη μπολσεβίκικη επανάσταση, τον κομμουνισμό, το τσαρικό καθεστώς.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, σημειώνει: «Ο Γιούγκερμαν, αυτός ο θεόθεν αριστοκράτης και αλήτης, θα κυνηγήσει με αυτοκαταστροφική μανία τον πλούτο, τη δόξα, την εξουσία, τις γυναίκες, θα τα κατακτήσει όλα, για να συνειδητοποιήσει μέσω του συγγραφέα Καραμάνου, πως για τον καθένα μας μονάχα ένα κορίτσι υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτή η σοφή μετατόπιση θα σημάνει και το αναπόφευκτο μας τέλος, όπως λέει και ο Καραμάνος: “Η μοίρα των ανθρώπων είναι ο θάνατος.” Το βασικό, το πρωταρχικό τραύμα, ανελέητο, όσο και βασανιστικό, μας στέλνει όλους στην αγκαλιά της μητέρας μας, που μας περιμένει πανέμορφη, παγωμένη κι ακίνητη, για να αναπαυθούμε για πάντα κοντά της.»

Ο διασκευαστής του μυθιστορήματος, Στρατής Πασχάλης, αναφέρει σε σχέση με το έργο του: «Στον “Γιούγκερμαν” η διασκευή ανασυνθέτει τα βιογραφικά γεγονότα του μυθιστορήματος σ’ ένα σκηνικό ονειρόδραμα που συνδυάζει το ρεαλιστικό και το παράδοξο, το ποιητικό και το γκροτέσκο. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Την ιδέα για κάτι τέτοιο μου την έδωσε το τελευταίο μέρος του μυθιστορήματος, “Τα στερνά του Γιούγκερμαν”, ένα παραλήρημα εικόνων, γεγονότων και προσώπων όπου η φαντασία δρα ελεύθερα και υπονομεύει την πραγματικότητα. Όλο το έργο είναι ένα τεράστιο φλας μπακ που καταλήγει στην αποκάλυψη ενός γεγονότος από το παρελθόν, το οποίο σε όλη τη διάρκεια της παράστασης λειτουργεί συνεχώς, κάτω και γύρω από τα λόγια των βασικών ηρώων, χωρίς να φανερώνεται απόλυτα στον θεατή… Τάμερφορς, Πειραιάς, Αθήνα, Μυτιλήνη, Ακράτα, Θεσσαλονίκη, Κεντρική Ευρώπη, Γκρενόμπλ… Κοσμοπολιτισμός και ρίζες, μέσα σ’ έναν ξέφρενο μα και ηδονικό εφιάλτη γεμάτο πάθη, μοναξιά, σκληρότητα, μα και βαθιά ανθρωπιά.»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Διασκευή: Στρατής Πασχάλης

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου

Σκηνικά – Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Μουσική: Κατερίνα Πολέμη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Χορογραφία – Επιμέλεια κίνησης: Κορίνα Κόκκαλη

Σχεδιασμός make-up: Εύη Ζαφειροπούλου

Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος

Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα,  Θωμαΐς Γκερλεγκτσή

Φωτογραφίες-trailer: Βάσια Αναγνωστοπούλου

 

ΔΙΑΝΟΜΗ

Γιούγκερμαν: Γιάννης Στάνκογλου

Μιχάλης Καραμάνος / Σύλβεστρος: Χρήστος Μαλάκης

Ντάινα / Λίλη: Ζέτα Μακρυπούλια

Βούλα: Θάλεια Σταματέλου

Γιώργος Μάζης / Αστυφύλακας: Γιάννης Καπελέρης

Κλεό / Μάγκας 2: Πολύδωρος Βογιατζής

Σκλαβογιάννης / Διευθυντής Τραπέζης / Διοικητής / Ντε Κρεσύ: Δημήτρης Πετρόπουλος

Θωμάς Παπαδέλης / Σύμβουλος οικονομικών / Κάρλ: Γιάννης Νταλιάνης

Αλκμήνη / Σάσα: Δανάη Σαριδάκη

Ασπασία / μητέρα Καραμάνου: Καίτη Μανωλιδάκη

Λιάπκιν / Μόγιας / Πρίγκηψ Αρκάνωφ: Δημήτρης Μπίτος

Γερο-Στρατής / Υπηρέτης: Νίκος Καλαμό

Νίτσα / γυναίκα που τραγουδά / Αντιόπη: Λήδα Μανιατάκου

Μάγκας 1 / Παύλος / Νεαρός: Αλκιβιάδης Μαγγόνας

Κοσμική καλλονή / Πόρνη 2 / Συνοδός Γιώργου: Μπίλιω Μαρνέλη

Τσιγγάνα / Πόρνη 1 / Συνοδός Κλεό / Ελίζ: Κορίνα Κόκκαλη

Νάσος / Υπάλληλος / Τραπεζικός: Ανδρέας Νάτσιος

Ζωντανά παίζει μουσική η Λένα Χατζηγρηγορίου

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ενδιαφέροντα

“Νάτσο Ντουάτο”

ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ
Μπαλέτο

HERRUMBRE

Νάτσο Ντουάτο
  • 06, 08, 09, 15, 16, 17 Φεβ 2019

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ώρα έναρξης: 20.00 (Κυριακές: 18.30)  |  clock

H πρώτη συνεργασία του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τον σπουδαίο Ισπανό χορογράφο Νάτσο Ντουάτο είναι γεγονός. Ο περιζήτητος χορογράφος και διευθυντής του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου, με τη μοναδική ευαισθησία απέναντι στις αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης, υπογράφει μια παράσταση χορού για τη φθορά της ψυχής με τίτλο Herrumbre (Σκουριά), η οποία θα παρουσιαστεί στις 6, 8, 9, 15, 16 και 17 Φεβρουαρίου, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Για τον Νάτσο Ντουάτο, αφετηρία για να δημιουργήσει το Herrumbre υπήρξε μια φωτογραφία από τις φυλακές του Γκουαντάναμο που δείχνει τους φυλακισμένους πεσμένους στο έδαφος σαν ζώα. Στη χορογραφία του μεταμορφώνει σε κινήσεις τις εικόνες βίας που προβάλλονται από τα ΜΜΕ. Σκοπός του είναι να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο γύρω από ένα ζήτημα που θα έπρεπε να μας αφορά όλους, καθώς θεωρεί ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τους άλλους καθορίζει εξ ολοκλήρου το ποιοι είμαστε εμείς οι ίδιοι πραγματικά. Η διαδοχή των εντυπωσιακών σκηνών, η καθεμιά πιο βίαιη από την προηγούμενη, με ανθρώπους ταπεινωμένους και τρομοκρατημένους σε μια σκληρή φυλακή, αποτελεί μια σπουδαία δήλωση του χορογράφου ενάντια σε κάθε μορφή τρομοκρατίας.

Ο χορογράφος σημειώνει: «Έχοντας κουραστεί να βλέπω εικόνες βίας και βασανιστηρίων κάθε είδους, αισθάνθηκα την ανάγκη να μεταφράσω όλον αυτόν τον τρόμο σε κίνηση. Το Herrumbre –Σκουριά– είναι ένα κάλεσμα να προβληματιστούμε, όχι ένα δογματικό έργο. Θέλω να προκαλέσω ανθρώπους να μελετήσουν αυτό το θέμα – ένα ζήτημα που συμβαίνει καθημερινά σε όλο τον κόσμο και όχι τόσο μακριά από μας. Αλλά το Herrumbre δεν αφορά μόνο τα βασανιστήρια, αλλά και το πώς ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει σε μια τόσο εξευτελιστική ακραία κατάσταση, όπως η απώλεια της αξιοπρέπειας […] Συγκρίνω τον άνθρωπο με τον σίδηρο, ο οποίος οξειδώνεται, σαν να σκουριάζει η ψυχή. Όταν προσπαθώ να φανταστώ τι ωθεί ένα άτομο να βασανίζει ένα άλλο, δεν βρίσκω απάντηση στην ερώτησή μου. Γι’ αυτό δουλεύω πάνω σε αυτή τη χορογραφία: Για μένα είναι κάτι απίστευτο, είναι πιο δύσκολο να το αντιληφθεί κανείς ακόμα και από την ιδέα της βίαιης δολοφονίας».

Ο Ντουάτο εμπνεύστηκε τον τίτλο Herrumbre (που σημαίνει σκουριά) από το ποίημα «Θραύσματα» –«Chatarra»– του Άνχελ Γκονθάλεθ όταν το Διεθνές Φόρουμ Πολιτισμών που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη το 2004 παράγγειλε σε αυτόν και στο Εθνικό Μπαλέτο Ισπανίας (CND) ένα νέο έργο με θέμα τα βασανιστήρια. Ήταν η εποχή του τρομοκρατικού χτυπήματος στον σιδηροδρομικό σταθμό Ατότσα της Μαδρίτης, αλλά και των βασανιστηρίων στις φυλακές υψίστης ασφαλείας του Γκουαντάναμο.

Η μουσική είναι των Πέδρο Αλκάλδε και Σέρχιο Καβαγέρο, ενώ ακούγεται επίσης η σύνθεση «Σκοτεινό ξύλο» –«Dark Wood»– του Ντέιβιντ Ντάρλινγκ. Όπως σημειώνει ο Αλκάλδε, η συγκεκριμένη μουσική δημιουργεί ένα είδος σάουντρακ, με στόχο να μεταφερθεί ο θεατής σε φυσικά αλλά και προσωρινά περιβάλλοντα, που όμως παραμένουν αφηρημένα.

Μετά την πρώτη παρουσίασή του στο Μεγάλο Θέατρο Λισέου της Βαρκελώνης το 2004, το Herrumbre παρουσιαζόταν σταθερά από το Εθνικό Συγκρότημα Χορού της Ισπανίας έως και το 2009 σε πολλές πόλεις της Ισπανίας, όπως επίσης σε Παρίσι, Μόναχο και Χάγη. Το 2016 παρουσιάστηκε από το Κρατικό Μπαλέτο του Βερολίνου στη γερμανική πρωτεύουσα.

Ο Νάτσο Ντουάτο γεννήθηκε στη Βαλένθια το 1957 και σπούδασε στη Σχολή Ράμπερτ του Λονδίνου και στη Σχολή Μούντρα του Μωρίς Μπεζάρ στις Βρυξέλλες. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Αμερικανικό Χοροθέατρο Άλβιν Έιλυ της Νέας Υόρκης και ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του το 1980 στα διάσημα Μπαλέτα Κούλμπεργκ της Στοκχόλμης. Συνεργάστηκε με το Nederlands Dans Theater ως χορευτής και φιλοξενούμενος χορογράφος για δέκα χρόνια. Εκεί παρουσίασε την πρώτη χορογραφία του το 1983, ύστερα από παρότρυνση του Γίρζι Κύλλιαν.

Υπήρξε από το 1990 έως το 2011 καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Μπαλέτου της Ισπανίας, το οποίο κατάφερε να κάνει περιζήτητο σε όλον τον κόσμο για την ποιότητα και το ρεπερτόριό του. Από το 2011 έως το 2014 είχε την ευθύνη του Μπαλέτου του Θεάτρου Μιχαηλόφσκι της Αγίας Πετρούπολης. Από το 2014 έως το 2018 υπήρξε γενικός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου, ενώ από το 2019 επέστρεψε ως καλλιτεχνικός διευθυντής στο Μπαλέτο του Θεάτρου Μιχαηλόφσκι της Αγίας Πετρούπολης.

Τις χορογραφίες του έχουν ερμηνεύσει οι σπουδαιότερες ομάδες χορού παγκοσμίως όπως, μεταξύ άλλων, οι Nederlands Dans Theater, American Ballet Theatre, The Australian Ballet, Les Grands Ballets Canadiens, Stuttgart Ballet, San Francisco Ballet, Royal Ballet, Miami City Ballet, Paris Opera Ballet, Martha Graham Dance Company.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Ο Κώστας Χατζής ξανά στο Half Note

Ο κορυφαίος τραγουδοποιός επιστρέφει για μια σειρά νέων εμφανίσεων στη σκηνή του Half Note για να μας μεταφέρει και πάλι στις παλιές εποχές των αθηναϊκών μπουάτ.  Για τέσσερις μόνο παραστάσεις, από την Παρασκευή 8 έως και τη Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου, θα μας ταξιδέψει με την κιθάρα του και την εκφραστική φωνή του μέχρι εκεί όπου «Σύνορα η Αγάπη δε Γνωρίζει», μέσα από τα δικά του εμβληματικά τραγούδια που άφησαν εποχή.

Σπουδαίος καλλιτέχνης με ευρεία απήχηση, λαϊκός τροβαδούρος με όλη τη σημασία του όρου, ο Κώστας Χατζής σφράγισε μια ολόκληρη εποχή υπηρετώντας πιστά το κοινωνικό τραγούδι για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες. Με την ιδιαίτερη «βραχνάδα» στην ξεχωριστή φωνή του καταφέρνει να επικοινωνεί με το κοινό του μ’ έναν μοναδικό τρόπο.

Ο Κώστας Χατζής είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Με την κιθάρα και την ιδιότυπη φωνή του ήταν ουσιαστικά ο πρώτος που τραγούδησε μπαλάντες με κοινωνικό περιεχόμενο.

Επιστρέφει στο Half Note για να παρουσιάσει ένα μοναδικό μουσικό ταξίδι μέσα από τη λυρικότητα και την ευαισθησία των στίχων και της μουσικής των διαχρονικών τραγουδιών του «Απ’ το Αεροπλάνο», «Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει», «Δε βαριέσαι αδελφέ», «Κι ύστερα», «Η αγάπη όλα τα υπομένει» και πολλών ακόμη. Μαζί του τραγουδούν η Μαρία Αλεξίου και η Αντωνία Χατζίδη.

 

Την ορχήστρα διευθύνει ο μαέστρος Γιώργος Παγιάτης.

Τραγούδι: Μαρία Αλεξίου – Αντωνία Χατζίδη
Διεύθυνση Ορχήστρας – Ενορχηστρώσεις- Πιάνο: Γιώργος Παγιάτης
Φλάουτο – σαξόφωνο – κλαρινέτο: Ρήγας Σαριτζιώτης
Τύμπανα – κρουστά: Χρήστος Αλεξόπουλος
Κοντραμπάσο: Αλέξανδρος Πάντζος

 

HALF NOTE JAZZ CLUB

Τριβωνιανού 17, Μετς

Ώρα έναρξης: Παρ. & Σαβ.: 22.30, Κυρ. & Δευτ.: 21.30

Είσοδος: 15 ευρώ (μπαρ), 20 ευρώ (Β’ Ζώνη), 25 ευρώ (Α’ Ζώνη)

*** την Δευτέρα 11/2 έκπτωση 5 ευρώ σε όλες τις ζώνες για

κατόχους κάρτας ανεργίας και φοιτητές

Προπώληση: www.viva.gr 
Πληροφορίες – Κρατήσεις: 
210 9213310

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Διάλογοι του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος: Κινέζικη Πρωτοχρονιά

Οι ΔΙΑΛΟΓΟΙ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, συνεχίζοντας το εορταστικό κλίμα της περιόδου, καλωσορίζουν τη νέα χρονιά με μια εκδήλωση αφιερωμένη στην Κινέζικη Πρωτοχρονιά. Την ημέρα της δεύτερης νέας σελήνης μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο, το κόκκινο κυριαρχεί και το έτος του Σκύλου αναμένεται να διαδεχθεί η χρονιά του Χοίρου. Οι ΔΙΑΛΟΓΟΙ συναντούν την Κίνα στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στις 30 Ιανουαρίου 2019, ξορκίζουν την κακοτοπιά, και, μακριά από τα δαιμόνια πνεύματα, γνωρίζουμε την κινέζικη κουλτούρα, τους συμβολισμούς και τις παραδόσεις της.

Η πρώτη εκδήλωση της σειράς ΔΙΑΛΟΓΟΙ για το 2019 θα φιλοξενήσει μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό και εκπροσώπους του κινέζικου πολιτισμού στην Ελλάδα, με θέμα τις νοητές γέφυρες που συνδέουν την Κίνα με την Ελλάδα, σε επίπεδο ιστορίας, νοοτροπίας και παραδόσεων, παρά τη φαινομενικά μεγάλη απόστασή τους. Επιπλέον, οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα παραδοσιακό εορταστικό πρόγραμμα που μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει ζωντανή μουσική, επίδειξη πολεμικών τεχνών, χορό με τον δράκο, το κατεξοχήν εμβληματικό μυθολογικό ζώο της Κίνας, και πολλές ακόμη εκπλήξεις.

Στην εκδήλωση θα συμμετάσχει η Πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, κυρία Zhang Qiyue. Τη συζήτηση μεταξύ των ομιλητών και με το κοινό θα συντονίσει η δημοσιογράφος, κυρία Άννα-Κύνθια Μπουσδούκου.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το www.SNF.org

Τετάρτη 30/01 | 17.30

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το Όραμα μιας Δημόσιας Γλυπτικής

Το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, διοργανώνει την πρώτη έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά σε δημόσια γλυπτά του εμβληματικού καλλιτέχνη, τα οποία βρίσκονται εγκατεστημένα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στόχος της έκθεσης είναι να αποτυπώσει τον τρόπο με τον οποίο η δημόσια γλυπτική του Ζογγολόπουλου σηματοδοτεί και συνομιλεί με τους χώρους στους οποίους βρίσκεται και επικοινωνεί με το κοινό στην καθημερινότητά του, αλλά και να αναδείξει τη σημασία της δημόσιας τέχνης. Το τελευταίο αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα δεδομένου ότι η έκθεση πραγματοποιείται στο ΚΠΙΣΝ, το οποίο φιλοδοξεί να επαναπροσδιορίσει το ίδιο τη σχέση του πολίτη με τον δημόσιο χώρο.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα εκτεθούν 8 γλυπτά στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και της Πίσω Αγοράς.

Παράλληλα, στο αίθριο του 4ου ορόφου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος θα παρουσιαστούν 12 γλυπτά, 4 για πρώτη φορά, τα οποία θα πλαισιώνονται από μακέτες, κατασκευές, σχέδια, βίντεο, φωτογραφίες και διαδραστικές εφαρμογές προκειμένου να αποτυπωθεί η σχέση τους με τους δημόσιους χώρους στους οποίους βρίσκονται.

Η επιφάνεια του ατελιέ του Ζογγολόπουλου, η μακέτα της ευρύτερης περιοχής του Mνημείου του Ζαλόγγου* και τμήμα ομπρέλας του γλυπτού Ομπρέλες σε φυσικό μέγεθος θα παρουσιαστούν επίσης για πρώτη φορά.

H έκθεση περιλαμβάνει ακόμα βίντεο για τη ζωή και το έργο του Ζογγολόπουλου, ενώ σε άλλους χώρους του ΚΠΙΣΝ θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα με αφετηρία τα γλυπτά του καλλιτέχνη.

*Με την ευγενική παραχώρηση της Περιφέρειας Ηπείρου

Διάρκεια Έκθεσης:

28/01-31/05
09.00-22.00

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Σειρά διαλέξεων στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Η σχέση του βιβλίου με τις τέχνες, της λογοτεχνίας με την ιστορία και τις επιστήμες, του μύθου με τη φαντασία αλλά και την πραγματικότητα,  του δημιουργού με το έργο του και το κοινό του, είναι θέματα που η Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων αναδεικνύει, εντάσσοντας τις αντίστοιχες εκδηλώσεις στις μεγάλες θεματικές του προγράμματός της.

Σε αυτό το σκεπτικό βασίστηκε και η συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το οποίο, στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, οργανώνει μια σειρά επιμορφωτικών διαλέξεων με θέμα Ιστορία και Λογοτεχνία. Μια σχέση αμφίθυμη και συμπληρωματική.

Πρόκειται για έξι εκδηλώσεις, κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει δύο εισηγήσεις: μία ιστορική και μία φιλολογική. Οι εκδηλώσεις θα γίνονται  Πέμπτη από την 24η Ιανουαρίου έως την 11η Απριλίου 2019 και ώρα 18.00-20.00, στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50, Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης»). Εισηγητές θα είναι ιστορικοί και φιλόλογοι από πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα της χώρας. Οι ιστορικοί θα παρουσιάσουν σημαντικές στιγμές της νεοελληνικής ιστορίας και οι φιλόλογοι εμβληματικά λογοτεχνικά έργα της εποχής. Κάθε εισήγηση θα διαρκεί 25 λεπτά, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα συζήτησης με το κοινό.

Ο κύκλος διαλέξεων απευθύνεται στο ευρύ κοινό, σε εκπαιδευτικούς και φοιτητές με ελεύθερη είσοδο. Για τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές θα υπάρξει δυνατότητα να δοθεί στο τέλος του κύκλου βεβαίωση παρακολούθησης με προϋπόθεση τη δήλωση συμμετοχής έως τις 10 Ιανουαρίου στο mail istoriakailogotexnia.2019@gmail.com και την τακτική παρακολούθηση των διαλέξεων.

Πρόγραμμα:

Εισαγωγική Συνάντηση

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2019, ώρα 18.00

Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Επ. καθηγητής της Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μεταξύ αφήγησης και αναπαράστασης. Ποιος δικαιούται να μιλά για το παρελθόν;

Με επίκεντρο λογοτεχνικά έργα που επηρέασαν καθοριστικά την ιστορική συνείδηση της ελληνικής μεταπολεμικής κοινωνίας, τίθενται μια σειρά από ζητήματα αναφορικά με την σχέση ιστορίας και λογοτεχνίας, τη σχέση ιστορικής αφήγησης και λογοτεχνικής αναπαράστασης, τον συνεχή διάλογο ανάμεσα στις διαφορές πειθαρχίες και μορφές λόγου που συνομιλούν με το παρελθόν .

Μ. Ζ. Κοπιδάκης, Ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ω ξειν΄αγγέλειν. Τα επιγράμματα για τη Μάχη των Θερμοπυλών

Τα τρία επιγράμματα του Σιμωνίδη για τη μάχη των Θερμοπυλών δικαιώνουν την άποψη του Αριστοτέλη ότι η Ιστορία ασχολείται με τα καθέκαστα, ενώ η ποίηση προσπαθεί να συλλάβει τα «καθ΄όλου», τις γενικές αρχές και αιτίες.

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 18.00

Χρήστος Λούκος, Ομότιμος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Επανάσταση του 1821: σκέψεις/προτάσεις για τη μελέτη της εν όψει των 200 χρόνων από την έναρξή της

Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 δεν έχει μελετηθεί τις τελευταίες δεκαετίες στο βαθμό που η σημασία της και ο πλούτος των πηγών της το υπαγορεύουν. Ο εορτασμός των 200 χρόνων από την έναρξή της είναι μια αφορμή και συγχρόνως πρόκληση να διευρύνουμε τα ερευνητικά ερωτήματά μας, να εξετάσουμε νέες πηγές ή με άλλο τρόπο τις ήδη γνωστές, να επιχειρήσουμε κι άλλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις και συγχρόνως να επανεκτιμήσουμε τα όσα έχουν έως τώρα γραφεί.

Κατερίνα Τικτοπούλου, Αν. καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Διονύσιος Σολωμός από τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν στους Ελεύθερους Πολιορκημένους

Ποίημα εμπνευσμένο από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν σηματοδοτεί τον πρώτο σημαντικό σταθμό στην ελληνόγλωσση παραγωγή του Δ. Σολωμού. Η μετεγκατάστασή του από τη Ζάκυνθο στην Κέρκυρα θα συνδεθεί με την ουσιαστικότερη μελέτη της ελληνικής γλώσσας και γραμματείας και την απόπειρα για συνθετότερες μορφές έκφρασης, στις οποίες ξεχωρίζουν οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι, εμπνευσμένοι από την πολιορκία του Μεσολογγίου.

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 18.00

Σπύρος Καράβας, Αν. καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Βαλκανικοί Πόλεμοι 1912-13: Μια γεωγραφική θεώρηση

Η ελληνική ιστοριογραφία για τους Βαλκανικούς πολέμους είναι αναμφίβολα ογκώδης. Ο λόγος είναι προφανής: για πρώτη φορά, μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους, μεγάλο τμήμα των εδαφικών του διεκδικήσεων κατακτάται πολεμικώ δικαίω και προστίθεται στην επικράτειά του. Αντίστοιχη επιτυχία ούτε πριν ούτε μετά το 1913 σημειώθηκε. Παράλληλα, οι νέες κτήσεις του 1912-1913, παρότι αμφισβητήθηκαν κατά καιρούς από τους γείτονες, παρά τις εγγενείς δυσκολίες που παρουσίαζε η ενσωμάτωσή τους στον εθνικό κορμό, παρά την τραγική κατάληξη της Μεγάλης Ιδέας δέκα χρόνια αργότερα, έμελλε τελικά να οριστικοποιηθούν de jure μέσα από τις συνθήκες που ακολούθησαν εκείνη του Βουκουρεστίου. Ωστόσο, με όλο το εύρος της, η αντίστοιχη ελληνική ιστοριογραφία παραμένει αποσπασματική, ελλιπής και σε ορισμένα ζητήματα αποπροσανατολιστική. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις γεωγραφίες των Βαλκανικών πολέμων που θα προσεγγίσουμε στο σεμινάριο, γεωγραφίες οι οποίες παραμένουν εν πολλοίς άγνωστες στο ελληνικό κοινό.

Κώστας Μπουρναζάκης, φιλόλογος, ποιητής, μεταφραστής

Άγγελος Σικελιανός: Η εποχή των Βαλκανικών Πολέμων στην ποίησή του

O Άγγελος Σικελιανός, που είχε κάνει την θριαμβευτική είσοδό του στα ελληνικά γράμματα το 1909, με τον Αλαφροΐσκιωτο, υπηρετούσε την στρατιωτική του θητεία το 1912, κατά την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων. Στην διάρκειά τους, παρακινημένος από το πνεύμα του συλλογικού ενθουσιασμού, τις νίκες του στρατού μας στα διάφορα πολεμικά Μέτωπα, συνέθεσε σειρά ποιημάτων θεμελιωμένων στις κοσμοθεωρητικές αντιλήψεις του και στην ελληνολατρία του, τα οποία δημοσίευε άμεσα στον ημερήσιο Τύπο. Ορισμένα από αυτά θα τα συγκεντρώσει χρόνια αργότερα στην συγκεντρωτική έκδοση του Λυρικού Βίου (1946-1947), αποτιμώντας τα ως ουσιαστικά σημεία της συνολικής ποιητικής διαδρομής του.

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2019, ώρα 18.00

Ιωάννα Πετροπούλου, Ιστορικός, Ερευνήτρια Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών

Μικρασιατική Καταστροφή. H προφορική κληρονομιά: από το ιστορικό συμβάν στην πολιτική οικειοποίηση

Η «νέα» προφορική ιστορία που εμφανίστηκε αιφνίδια στη Μεταπολίτευση, έχει στην πραγματικότητα πίσω της μακρά προϊστορία. Από τις μεμονωμένες ατομικές εξωθεσμικές προσπάθειες πριν το 1922, η αφήγηση της ήττας θα ενεργοποιηθεί μετά την τραγωδία της Εξόδου (Αθηνά Γαϊτάνου Γιαννιού). Θα αποκτήσει λίγο αργότερα χαρακτήρα συλλογικό, επιστημονικό, και θα λάβει υπόσταση το 1930 με την ίδρυση του ΚΜΣ (Μέλπω Μερλιέ) Μεταπολεμικά, στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, οι αφηγήσεις των μαρτύρων θα πολιτικοποιηθούν από την Αριστερά με τον Κοινό Λόγο στο τρισυπόστατο σχήμα Μικρασία – Κατοχή – Εμφύλιος (Έλλη Παπαδημητρίου).

Ευριπίδης Γαραντούδης, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 Ο ποιητής Γιώργος Σεφέρης και το μικρασιατικό βίωμά του

Στόχος της διάλεξης είναι η περιδιάβαση και ο σχολιασμός ποιητικών και ημερολογιακών κειμένων του Γιώργου Σεφέρη που έχουν ως άξονά τους, φανερό ή κρυπτικό, το μικρασιατικό βίωμά του: την καταγωγή του από τη Σμύρνη, τις καλοκαιρινές διακοπές του στη Σκάλα της Σμύρνης, την απώλεια της πατρίδας εξαιτίας της Μικρασιατικής Καταστροφής, το ισόβιο και ανεπούλωτο βίωμα του πρόσφυγα. Το ποιητικό έργο του Σεφέρη που κυρίως θα σχολιαστεί είναι το Μυθιστόρημα. Δευτερευόντως θα γίνει αναφορά και σε άλλα ποιητικά κείμενά του.

Continue Reading

Ενδιαφέροντα

Βραδινή Ξενάγηση στο Κέντρο Επισκεπτών Θησείου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών

Το Κέντρο Επισκεπτών Θησείου βρίσκεται στον ιστορικό χώρο του ΕΑΑ στο Θησείο στην κορυφή του λόφου Νυμφών, απέναντι από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης. Στεγάζεται στο κτίριο Σίνα το οποίο θεμελιώθηκε το 1842 ύστερα από δωρεά του Γεώργιου Σίνα, επιχειρηματία και γενικού πρόξενου της Ελλάδας στη Βιέννη, και βασίστηκε σε σχέδια του Δανού αρχιτέκτονα Τheophil Hansen.

Σκοπός του Κέντρου είναι η καθημερινή ενημέρωση του κοινού σε θέματα Αστρονομίας καθώς και της σχεδόν δύο αιώνων επιστημονικής και πολιτιστικής ιστορίας του ΕΑΑ, η οποία είναι συνυφασμένη με καθοριστικές στιγμές στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διπλανό λόφο της Πνύκας ο Μέτωνας πραγματοποίησε τις πρώτες αστρονομικές παρατηρήσεις στην αρχαία Αθήνα με το Ηλιοτρόπιό του.

Το πρόγραμμα για το κοινό είναι κατάλληλο για ηλικίες άνω των 5 ετών.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

TRENDING